Coris äventyr i Kirgizistan: en reseberättelse

Coris resedagbok

Innehållsförteckning

Skrivet av @cori_explore

Vår ambassadör Cori har oss på TripLegend Kirgizistan Äventyr och fört dagbok. Låt henne ta dig med till de imponerande världarna i det centralasiatiska landet och få en bildlig smak av Kirgizistan.

Cori har redan en hel del reseerfarenhet. Hon har hittills rest till 45 länder, 29 av dem i Europa, 6 i Asien, 6 i Amerika och 4 i Afrika. En vild resa som vi nu fick vara en del av. Med hållbarhet i åtanke, världsvan och bubblande av restips skriver hon om sina upplevelser.

Coris reseberättelse - Ditt äventyr i Kirgizistan

Jag satt nervös på flygplatsen. Min allra första flygresa ensam var nära förestående. Det kommer att gå bra, sa jag till mig själv som ett slags mantra. Så många gånger som jag hade flugit i mitt liv skulle jag också klara den här flygningen. Den illamående känslan växlade med ren förväntan. En berg- och dalbana av känslor snurrade redan för tionde gången i min kropp.

Ombordstigningen började och det gjorde även min äventyrsresa till Kirgizistan.

Den första flygningen från Düsseldorf till Istanbul gick utan problem. Av en slump hade jag satt mig direkt vid rätt gate. Jag visste att andra från gruppen skulle åka med mig på nästa flyg. Så jag höll utkik tills jag hittade dem. Av en slump hade jag satt mig vid rätt gate. Jag visste att det skulle finnas andra från gruppen på nästa flyg med mig. Så jag höll utkik tills jag hittade dem. Det var mycket trevligt och betryggande att redan känna några i gruppen.

Vi hade inte mycket tid att prata. Nästa flygning närmade sig. Istanbul - Bishkek, en 5 timmar lång nattflygning. Jag gjorde det så bekvämt jag kunde på ett flygplan och slumrade till. En stöt ryckte mig ur min korta tupplur. Skylten för säkerhetsbältet blinkade, vilket betydde att turbulens var på väg. Turbulens var en underdrift. Det kändes som att flyga in i en orkan. Jag klamrade mig fast vid armstöden i hela två timmar. Nämnde jag att jag är rädd för att flyga? Halva planet verkade vara på väg till toaletten. En blick till vänster på det lilla barnets ansikte gav ingen bra spekulation. Efter en kort skrikattack var det klart. Inte bara föräldrarna, utan hela golvet var förstört. Till slut närmade sig landningen. Puhh....done.

Välkommen till Kirgizistan.

Dag 1:

Inresan gick utan problem. Det tog bara några minuter för en ny stämpel att dyka upp i mitt pass och min resväska gick redan sin runda på transportbandet. Jag väntade på resten av gruppen. Tillsammans gick vi in i ankomsthallen och letade efter Triplegend-skylten. Omedelbart blev vi belägrade av otaliga taxichaufförer. Ett artigt "Nej, tack." räckte för att skaka av oss dem. Och där stod han, vår guide Pavel. Vi blev varmt välkomnade. Vår chaufför Emil stuvade in bagaget på nolltid. Körningen från flygplatsen till staden tog cirka 40 minuter. Jag tittade ut genom fönstret som i trans. Kor och hästar prydde vägkanten. Nu hade jag verkligen kommit till Kirgizistan.

Jag hade inte tid för många tankar. På Garden Hotel Bishek flyttade jag in i mitt enkelrum och bestämde träff med de andra. Jag använde den goda timmen till en liten powernap. Väckarklockan väckte mig ur min slummer. Tidsskillnaden var 4 timmar. Så jetlaggen var inte riktigt lika upprörande. Jag kunde ändå inte sova på grund av flygresan. I snabbköpet mitt emot fanns ett växlingskontor och även flera uttagsautomater.

Foto: @Cori_Explore

Vi beställde en taxi, som vi betalade hela 2 € för, för att ta oss till stadens centrum, 10 minuter bort. På ett torg blev vi utkastade. Jag, som fortfarande var synbart förvirrad, hade naturligtvis glömt min kamera på hotellet. Typiskt för mig. Jag försökte fånga de första intrycken med min mobiltelefon. Vi gick genom en park. Här kunde unga och gamla roa sig. Och innan jag visste ordet av satt jag i ett pariserhjul. Jag lider av en mycket svår höjdskräck. Varför satt jag egentligen där? Så efter bara några minuter hade gruppdynamiken en effekt på mig, som någon slags trolldryck. Jag mådde inte bra, men lyckligtvis fick jag inte panik heller. Vi fortsatte att promenera genom gatorna i det vackra solskenet. Plötsligt anslöt sig en gatuhund till oss. Vi kallade honom kärleksfullt för Felix.

Felix följde oss vart vi än gick. Vi slog oss ner på en pub mitt i det gröna. Felix passade också på att ta en liten tupplur i det gröna gräset. Och vad var det som kröp upp för mitt byxben? Jag tittade in i de goa ögonen på en liten ekorre vars öron fladdrade fram och tillbaka i vinden. Ok. Bishkek gav allt och fick mig att bli helt förtrollad redan första dagen. Plötsligt rullade tjocka grå moln in. Vi smög bort från puben och såg Felix leka med ekorren ännu en gång. Våra hjärtan blödde, men vi hade fortfarande en hel rundresa framför oss. Tillbaka på hotellet regnade det katter och hundar. Jag vilade i ytterligare två timmar innan hela vår grupp samlades för middag den kvällen. Det var trevligt att lära känna varandra. Utmattad och välnärd gick jag till sängs på kvällen och såg fram emot äventyret som skulle börja på allvar nästa dag.

Dag 2:

Jag kom upp ur sängen förvånansvärt bra. Efter en rejäl frukost bar jag ner min resväska till hotellets parkering. Emil hade redan fullt upp med att stuva in 9 resenärers bagage. Vi skulle åka på turné i en minivan. Bagageutrymmet var inte särskilt stort, men Emil var en mästare på att spela Tetris.

Alla letade efter en sittplats och därifrån började resan in i det okända Kirgizistan.

Alla tittade trollbundna ut genom fönstret. En och annan tryckte näsan mot fönstret. Det fanns så mycket att se. Kvinnor målar trädstammarna vid sidan av vägen med vit kalk för att skydda dem mot skadedjur. Betande boskap vid vägkanten är också lika normalt där som ryttare mitt på vägen. Vi fick ett första intryck av den vilda sidan av landet. Vår minivan slingrade sig längs Sidenvägen vid den kazakiska gränsen mot sjön Issyk Kul. På andra sidan vägen väntade en kilometerlång kö av lastbilar på att få passera gränsen till Kazakstan. Än idag är Sidenvägen en viktig handelsväg.

Vi stannade vid en flod i bergen och drack kaffe och te. Förresten, den bästa toaletten i Kirgizistan är naturen. Jag använde tiden för att våga en första flygning med min drönare (även kärleksfullt kallad en liten flygande drake). Jag var redan imponerad. Vårt nästa stopp var i Kyzyl Tuu. Skåpbilen stannade mitt i en liten by. Där åt vi lunch med en kirgizisk familj. Efteråt fick vi se hur en traditionell jurta byggs på gården. Alla hjälptes åt så att jurten var klar på några minuter.

Så vi hade klarat av den första laguppgiften på bästa möjliga sätt. Stärkta slingrade sig skåpbilen genom en väg kantad av berg. Mitt ute i ingenstans stannade vi. Uhhh, där såg jag två magnifika örnar. Uppspelta rusade vi ut ur bilen. Vår gäst var en av de sista örnjägarna i Kirgizistan. Vi lärde oss många intressanta fakta om örnjakt och traditionen. En sådan kungsörn var mycket imponerande. Vi fick alla hålla i den.

Wow, det var verkligen 7 kg på min arm, som jag inte längre kunde hålla upp efter en kort stund. En rävattrapp användes för att illustrera hur en örn jagar. Som ett litet barn, med glittrande ögon och halvöppen mun av förvåning, stod jag där och tittade på kungsörnen. Tyst gled den genom luften, för att sedan som från ingenstans störta brant ner på sitt byte. Senast nu var de första hundra bilderna redan i burken.

Örnjakt i Kirgizistan

Med tunga hjärtan var vi tvungna att skiljas från rovfåglarna. Vår minibuss fortsatte sin färd mot yurtlägret Bel Tam. Det hade lite av karaktären av en klassresa, i positiv bemärkelse förstås. Alla flickor tillbringade natten i en jurta och naturligtvis även pojkarna. Det fanns mysiga sängar på golvet i yurten och en kamin värmde upp tältet ordentligt. Toaletter och duschar fanns utomhus, som på en campingplats. I bakgrunden av jurtorna glittrade den vackra Issyk Kul-sjön i skymningen. Efter en utsökt middag berättade vi många historier om våra resor för varandra runt lägerelden. Medan vi vädrade vår jurta ännu en gång smög sig en av de små katterna in. Hon tillbringade hela natten med oss, vilket gjorde oss alla mycket glada.

Dag 3:

Strax före kl. 06.00 smög vi tjejer iväg mot sjön Issyk Kul, som egentligen bara låg några steg bort. Medan några av oss fick igång cirkulationen genom att isbada, tittade resten av oss romantiskt på soluppgången och njöt av den fridfulla atmosfären och tystnaden i naturen. En perfekt morgon i Kirgizistan.

Efter frukost stuvades väska och bagage undan. Det fanns en handfull höjdpunkter på vårt dagliga schema.

Hästar på väg igen. Kommer jag att vänja mig vid denna syn under resan?

Bilen stannade i en hisnande bergsmiljö. Utsikten: frodiga gröna ängar som sträckte sig kilometervis till en tallskog och slutligen slutade med snöklädda toppar. Jag gillar vad jag ser och resten av gruppen såg också glada och nöjda ut. Vår guide Pavel sprintade fram. Hui, han har verkligen ett snabbt och tight löpsteg. Alla klättrade upp för utsiktspunkten Shatyly i sin egen takt.

Över en kopp te njöt vi av utsikten över den blå Issyk Kul-sjön, som härifrån såg ut som om man tittade ut över havet. Solen visade sig från sin bästa sida idag. Först klädde vi av oss innan vi påbörjade återfärden. Innan vi gick in i skåpbilen var vi tvungna att köa med Emil. Beväpnad med en handborste borstade han bort smutsen från våra kläder. Rena fortsatte vi på vår väg.

Jzk9Ax9U1Dkanszgsg9Hzvjoliranqitq1 Anovrieqbzjiujvnjydljuq53Hnhmrkvneulzlarqoy6Yjxhax6Wwqn4Fs1Hmk0A1Qsmrcgzujdunujeszoimpbhis

Bara en timme senare landade vi bildligt talat på Mars. Nyp mig i armen. Vi vandrade genom ett bisarrt landskap av röda klippor. Nej, jag är inte i USA, jag är verkligen i Kirgizistan. Jag hade inte förväntat mig något liknande här. Fairy Canyon är en av mina natursköna höjdpunkter på resan. Mystiska skulpturer och klippformationer lurar runt varje hörn. Tystnad. Det fanns helt enkelt ingen annan här än vår grupp. Min flygande drake njöt av att flyga runt och ta fantastiska ögonblicksbilder.
Som alltid går tiden väldigt fort på sådana här särskilt vackra platser. Än en gång klättrade vi uppför en brant backe och njöt av den sista utsikten över detta marslandskap.

Vila? Vi var hungriga efter nya intryck. Vad väntade på oss härnäst? Bilen stannade vid en oansenlig väg. Det enda vi såg var en liten flod och en sten. Vi körde några meter förbi stenen. Bakom den väntade ett annat drömlikt landskap. Röda klippor reste sig mot himlen. Allt är så vackert grönt och de första blommorna slår ut sina knoppar. Våren hade redan anlänt hit. Den lilla floden korsades med bara några få steg. Nu klättrade vi uppför en kulle. Små vita snigelskal låg överallt på marken. Naturligtvis försökte jag undvika varje litet snäckskal. Där uppifrån hade vi en magnifik utsikt över Seven Bulls Valley.

Dagen avslutades på Green Yard Hotel i Karakol. Det är ett mycket trevligt familjeägt hotell. När man kommer in måste alla ta av sig skorna. Klassiska tofflor fanns tillgängliga för alla besökare. Jag hade inte heller haft det ännu, men tyckte att det var riktigt bra. I lobbyn fanns det små souvenirer och drycker till försäljning. Vi satt tillsammans en stund innan tröttheten kom över oss.

Dag 4:

De första solstrålarna kittlade mig ur sängen. Vädret lovade en fantastisk dag. Idag stod en dagsvandring på agendan. Vi kunde inte gå på den ursprungligen planerade vandringen eftersom vintern fortfarande härjade på höga höjder. Vi fyllde snabbt på våra vattenflaskor i hotellets vattenautomat och gav oss iväg. Startpunkten var återigen Sevens Bull Valley, där vi hade varit redan dagen innan. Och sedan small det till. En ko hade kört på vår bil. Lyckligtvis hände inget med djuret. Jag undrar om Emil tyckte lika mycket som vi om den lilla bucklan på stänkskärmens framsida. Han älskar sin skåpbil och lyckligtvis var bucklan bara minimal. Vi sprang iväg.

Vi passerade en förfallen gård. Hästar och kor hälsade på oss med några meters mellanrum. En hök cirklade i skyn. Dagens vandring skulle vara 17 km lång. Vi gav oss iväg. Motiverade ger vi oss iväg. Redan den första backen var en utmaning. Fnysande och fnysande släpade jag mig från backe till backe. Vi traskade genom knähöga snöfält och hoppade från sten till sten över forsande floder. Jag var huvudpersonen i en dokumentär om den naturliga skönheten i Kirgizistans berg. Det var så det kändes för mig.

På den högsta punkten på 2800 meter packade Pavel upp sitt gasolkök och kokade färskt te. Vi hade fått med oss lunchpaket från hotellet, som vi nu plundrade. Efter 6 timmar värker det i fötter och ben. Vår trupp måste ha sett ganska underhållande ut. Alla var utmattade, men mycket nöjda. Vi åt middag på hotellet och avslutade kvällen med en öl i lobbyn.

Vandring i Kirgizistan: Coris resedagbok

Dag 5:

Tidigt på morgonen var vi alla uppspelta och förväntansfulla. Idag var det dags för utomhusäventyret som vi såg fram emot. Vi skulle köra upp till 3880 meters höjd och besöka spökstaden Engilchek.

Med två jeepar körde vi djupt in i bergen. Landskapet var gigantiskt. En flod med isflak forsar förbi oss. Höjdmetrarna fortsatte att stiga på klockan. Efter en kort stund befinner vi oss i ett snölandskap täckt av socker. Stopp.

Där i diket stod en lastbil lastad med en häst. En annan stod bredvid bilen, liksom två hundar och tre människor. De behövde vår hjälp. De hade tillbringat natten där och satt fast i snön. När alla hade stigit ur höll de sig på avstånd. Vår jeep gav allt och hade ändå för lite kraft. Vi var tvungna att lämna människorna bakom oss med tungt hjärta. Deras utgång och räddning? Osäkert.

1M 3W H Hzed6Cprlt3Zzz63Mljixuiwhccpzuciepwbcsube5Gzbld6Sw4Pj6Heh6Egxe9Q6Qcghjsaeuj85Ymjf6Yxxmvz C8Hj7L88Dalmg4Idznpm00Fges9Stmeflhktf Dng92Jh9Qrw

Våra jeepar fortsatte på sin väg. Vi slingrade oss uppför serpentinerna längre och längre upp på berget. Och till slut stannade vi vid den högsta punkten, 3880 meter över havet. Jag öppnade dörren, klev ur och för ett ögonblick stannade andan. Kommando tillbaka. Luften var så tunn att jag var tvungen att sätta mig ner i bilen igen en stund. Efter flera djupa in- och utandningar mådde jag riktigt bra. Jag hade inga fler problem där uppe.

Den flygande draken packades upp och flög sitt livs runda. Jag kände mig lite som i Game of Thrones, bortom muren. Efter ett kort stopp ledde vägen oss tillbaka nerför bergspasset Chong Ashuu mot Sary Djaz. Efter en kort stund kom vi till gränsen. Vad för slags gräns? Här mitt i bergen finns det en gränskontroll. Lägg undan kamerorna och ta fram passen. Vi blev kontrollerade och de tittade till och med i bagageutrymmet. Du behöver ett särskilt tillstånd för att köra längre in i bergen.

Vi befann oss cirka 70 km från gränsen till Kina. Våra guider Timur och Aida var naturligtvis förberedda. Efter några minuter passerade vi gränsen och körde vidare. Vi hade lämnat snön bakom oss och efter en kort stund fick jag syn på det första murmeldjuret. Titta där, till vänster och höger. Vår bil var i en frenesi. Ganska söta dessa små killar. Jag älskar att titta på djur. Vad mer kommer vi att få se idag? Jag hade för länge sedan ställt in expeditionsläget på On.

Sm2Inkx28F5Ydkyuitihwfqcic30Ax1Lzasphire9Aiyk3Xamshswm6Yetimdzqdochws1V7K Bqrl2Xq1Mqcz4Xtz4

Efter 5 timmar nådde vi äntligen vår destination. Från en kulle såg vi ner på spökstaden Engilchek. När tenngruvorna stängdes försvann också invånarna. Några få människor bor kvar än idag och några av dem skulle vi få träffa nu. Av med skorna och in i det fina rummet. En av lärarna i Englichek bjöd oss på lunch. Det var jättegott. För köttfantasterna fanns det något med yak och även vi vegetarianer blev nöjda och mätta.

Att gå på toaletten blev ett riktigt äventyr. Det fanns ingen toalett i själva huset. Vi var tvungna att gå några meter och sedan gå till första våningen i en tom byggnad. Där fanns öppna bås med ett hål i golvet. Jag hade besökt många märkliga toaletter i världen, men den här var definitivt den konstigaste. Efter lunch besökte vi skolan. Barnen välkomnade oss med glädje. Innan vi åkte på morgonen stannade vi till vid den lokala stormarknaden. Där kunde vi köpa skolmaterial och godis till barnen. Mitt hjärta strålade, efter att ha arbetat som socialarbetare i så många år. Barnen vinkade till oss ännu en gång.

Nästa punkt på dagordningen. Inte långt från spökstaden Engilchek fanns varma källor. Det såg så oansenligt ut. En brusande flod, massor av stora stenar och i mitten turkosskimrande vatten och varma källor.

De som ville kunde ta ett varmt bad och koppla av. De stora stenarna fungerade också utmärkt som omklädningsrum. Innan vi lämnade bergen igen besökte vi en övergiven tenngruva. Det var mörkt och dammigt. Det var bra att våra mobiltelefoner gav tillräckligt med ljus. Den lilla spänningen var en lyckad avslutning. På vägen tillbaka fick jag syn på fler djur som hjortar och en yak. Det var utmärkt. 4 timmar senare, ganska sent på kvällen, nådde vi vårt hotell i Karakol. Utmattad och överlycklig somnade jag tidigt den kvällen, ivrig inför nästa dag och ett nytt äventyr.

Dag 6:

"Den här jordens lycka ligger på hästarnas ryggar!" Det var vårt motto för dagen. En dagstur på hästryggen genom Karakol-dalen var planerad. Jag brukade vara med i en ridklubb och hade till och med en ponny, men jag hade inte suttit på en häst på många år. Det märktes, till allas stora förtjusning. När jag tittade på min heta hatt så där var jag inte säker på att den skulle bära mig. Okej, då. Jag försökte svinga mig upp på hästen, men misslyckades kapitalt. Okej, jag behövde hjälp. Så jag hade bjudit på dagens första skratt. Äntligen hade jag lyckats ta mig upp. Efter bara några meter stod det klart att detta inte skulle fungera. Det hade de två hästguiderna också märkt.

Utan vidare dröjsmål fick min lilla häst njuta av en ledig dag, så han travade bara bredvid oss och jag fick Samurai, en före detta polohäst. Samurai och jag var den perfekta matchningen. Han var ett riktigt muskelpaket och kunde styras bra. En av guiderna fick också gå, eftersom jag nu hade hans lilla häst. Dessa sibiriska hästar är extremt robusta. Vi gick uppför och nedför över ängar, stenar och genom grunda floder. Vi var till och med tvungna att korsa en glaciär. Det var rena galenskapen.

Plötsligt hörs ett åskmuller på avstånd. Vänligen stig av och ta på er regnkläderna. Med en regncape i toppmodell hittade jag en sten som fungerade utmärkt som klätterhjälp. Bara två minuter senare öste regnet ner. Ovanför oss dundrade det högt från himlen. Det fanns ingen väg genom en av flodbankarna. Alla var tvungna att vända tillbaka. Dags för en paus. Vi tog skydd under träden, packade upp våra luncher och värmde oss vid en eld tills regnet drog vidare. Vi red tillbaka med glädje. Jag undrar om vi alla gick lite konstigt efter den 6 timmar långa ridturen.

Ak56Icrq8Eykrofnacjatg Aampt 6S0Bameeqzufjvqnptoc1Y3Ttel2180Umvii4Pa45E Rd 3W55M Cj1418S3Lksmedbtwmftn2Ndlkbosorlvs

På kvällen spelade vi spel tillsammans, drack öl och hade bara kul.

Dag 7:

Så snabbt tiden gick. Förtvivlade klev vi in i vår skåpbil. Vår resa var på väg att ta slut. Vi försökte snabbt skjuta dessa tankar åt sidan. I Karakol besökte vi efter frukost en gammal ortodox träkyrka. Den var så vackert dekorerad och solen kastade ett vackert ljus över den. Blommande körsbärsträd passade perfekt in i landskapet. Vi var ivriga att få ta en titt inuti. Försiktigt öppnade vi dörren. Hej, killar, förlåt att jag stör. En biskop och 6 andra personer vände sig mot oss. Visst, vi brast ut i någon slags mässa. Vi gick snabbt ut, som om det skulle göra det ogjort att vi trängt oss in.

I en hantverksbutik köpte vi några fina souvenirer att ta med hem. Det fanns djur gjorda av filt och andra typiska kirgiziska hantverk. Med köpet stöds sociala projekt, vilket jag tycker är särskilt bra.

Emil manövrerade sin skåpbil skickligt över vägarna längs Issykkul-sjön, precis som han hade gjort alla dagarna innan. En sista blick på det lysande blå vattnet och det var borta från vårt synfält. Den näst största bergssjön på jorden hade vi rundat en gång. Nästa höjdpunkt låg gömd mitt bland bergen. Från en utsiktspunkt kunde vi njuta av utsikten över en annan sjö, Orto Tokoy Lake. Den blå vattenfärgen var återigen mycket imponerande.

Wpbdaj8Khx3Z72Jyjdfeehabohspym6Knzzsqcgilmnvftawxadhcrrhwxznpbvc7Akwosqscqnflbewctsmd8F4Opw8Njhpi2028I3Rv8Ehuyh9Ye1Mpyij5Uvdjqpdt8Xrul Gveg3Aobfw

Det näst sista stoppet på vår resa var i Kochkor. Där sov vi på ett pensionat. Rummen var autentiskt inredda och en kamin gav en mysig värme. Kochkor är inramat av en fantastisk bergskuliss. Innan vi flyttade in i våra rum stannade vi till vid Altyn Kol-verkstaden. Där visade och förklarade två äldre damer för oss hur man gör en traditionell shyrdak (matta). Vi fick alla hjälpa till, vilket var riktigt roligt. Efter middagen var det redan mörkt.

Wtblelrwbleg0L1Xlbhgm5Hmulovw

Dag 8:

Jag kördes ut tidigt på morgonen. De första solstrålarna lyste upp bergen på ett magiskt sätt. Katterna på gården sov fortfarande. Jag njöt av ett ögonblick av frid. Efter frukost körde vi tillbaka till Bishkek för vårt sista stopp. Klockan 11 stod vi redan mitt på den lokala marknaden. Det var liv och rörelse och förvirring. Jag älskar lokala marknader. De olika dofterna utmanade mina luktsynapser ordentligt. Vi fick tillräckligt med tid för att strosa genom gränderna på egen hand och uppleva det normala livet. Tillbaka på vårt hotell från början av resan tog vi omedelbart en taxi tillbaka in till stan. På puben skålade vi för den sista dagen och höll utkik efter våra djurvänner.

Z07O4Ufsiegeu2Ajcyvpv0Ty6Nimh26Odb4G8W70Cef41Eazujocn1N7Nvxqe2Ksgnfhyi6Ruli9 Ud0U Kuqdacg

På sena eftermiddagen träffade vi vår guide Pavel för en promenad genom staden till vår restaurang. Efter hors d'oeuvres bjöds vi på en musikalisk folkloreshow som imponerade stort på mig. Vi lyssnade på ljuden och hade en underbar sista kväll. Och sedan var det dags att ta farväl. Farväl till 8 underbara medresenärer som blev vänner under resan, vår guide som hade följt med på resan på ett perfekt sätt och Emil som körde oss säkert genom landet. Den sista natten sov jag inte alls bra.

Dag 9:

Gick upp, åt frukost och checkade ut. Det är dags att åka hem. Som så ofta på resor lämnade jag Kirgizistan med ett öga som skrattade och ett öga som grät. Jag hade njutit oerhört mycket av resan. Främlingar har blivit vänner och bakom mig ligger en riktig äventyrsresa i ett vackert land. Landskapet imponerade verkligen på mig och gästfriheten var varm. Kirgizistan, jag kommer verkligen att sakna dig mycket och kommer säkert tillbaka igen.

(Returflygningen var lugn och utan några betydande händelser).

Xdlpxao2Om6Vjdc Vm5Ks8U0Vdvszpbgksxrdspl2Miltivbr3F2C7Vaqpqdkxh4Tdz2Lnbrimx9Ft3Jip16Wkyyhnvaogm7Bffnmciy1Otdosn548Upcczrmwjx0Dj4Xkunae Alv9 Wptvgg

Mer information om Äventyr i Kirgizistan kan du ta reda på på vår hemsida. Ta också en titt på vår Intervju med Cori Där kan du läsa mer om dem och vårt samarbete.

Dina fördelar med TripLegend
Ditt äventyr i Kirgizistan

Upplev det fantastiska Kirgizistan själv nu. Boka ditt TripLegend-äventyr i Kirgizistan och sov i jurtor, upptäck vildhästar och lär dig mer om kirgizisk kultur och mat. Läs mer här.

Populära artiklar
10 dagar
från 1499
Rundresa i Borneo
13 dagar
från 1999 euro
Filippinerna Palawan Essentials
9 dagar
från 799 euro
Uzbekistan Viktiga frågor
8 dagar
från 899 euro
Grundläggande om Kambodja
12 dagar
från 999 euro
Rundresa i Montenegro
5 dagar
från €1299
Rundresa i Sri Lanka med Jaimy
12 dagar
från 1499
MEGA REA

Dubbla din rabatt upp till 1.200,- €när du bokar med en vän idag! 😍

Spara på våra unika resor, inklusive vår Namibia-resa, med upp till 300,-€ Rabatt.

👫✈️ Kampanj för unika vänner 🚨: Boka tillsammans med en vän och vi dubblar din rabatt - för er båda! 🎉

Erbjudandet gäller endast fram till den 31 januari! ⏰

Vänta på mig! En 50€ rabattkupong väntar på dig

Anmäl dig nu gratis till TripLegends nyhetsbrev och få 50 € rabatt på din första bokning (vid full betalning). Få reseinspiration och äventyrsidéer levererade till din inkorg.