9 dagar i Tunisien: en reserapport

Reseskildring Tunisien

Innehållsförteckning

Vår TripLegend-teammedlem Maria upptäckte Tunisien för TripLegend. Vi är alltid på jakt efter nya och unika äventyr runt om i världen. Läs Marias reseberättelse för att ta reda på vad hon upplevde i Tunisien och vad hon har att säga:

När jag började på Triplegend trodde jag aldrig att jag skulle resa till Tunisien för TripLegend. Och jag är så otroligt tacksam för den här möjligheten. Men hur kom resan till? IPD bjöd in till en fam resa för att visa att Tunisien är mer än en all-inclusive solsemester. Jag skulle vilja berätta vad vi gjorde och hur jag upplevde den här resan.

Dag 1

Den 10.06. var jag iväg. Efter en lång tågresa stod jag på flygplatsen och väntade på att boardingen skulle börja. Jag var förväntansfull. Det här var första gången jag skulle sätta min fot på den afrikanska kontinenten. En efter en träffade jag mina kamrater från gruppen. Det var en internationellt blandad grupp. Medresenärerna kom från England, Nederländerna, Österrike och naturligtvis Tyskland. Totalt var vi elva personer.

Efter flygresan åkte vi buss till det första hotellet - Dar Marsa - i La Marsa, en hamnstad inte långt från Tunisiens huvudstad Tunis. Fram till det första mötet med intressenter från turistorganisationer i Tunisien och middagen hade vi lite tid att utforska området, som jag naturligtvis använde för att besöka stranden.

Jag satt här nu, lyssnade på vågorna och andades djupt. Allt verkade fortfarande så overkligt för mig. Innan intressentmötet gjorde jag mig i ordning och sedan började vi. Vi presenterade oss alla och fick lära oss om de projekt för hållbar turism som vi arbetade med. Efteråt åt vi en 3-rätters välkomstmiddag. (Den var verkligen utsökt!)

Strand i Tunisien

Dag 2

Idag hade vi en cykeltur i Kartago. Med en lokal guide cyklade vi till de arkeologiska platserna, inklusive Antoninus Pius bad, och lyssnade uppmärksamt när han berättade för oss om dessa platsers historia. Det här var den första platsen på UNESCO:s världsarvslista som jag såg med egna ögon, och det skulle inte bli den enda.

Efter cykelturen körde vi till Sidi Bou Said. En vacker by där du lätt kan glömma att du är i Tunisien. De vita och blå husen påminner mer om den grekiska ön Santorini. Det är väldigt turistigt, men det förtar inte platsens skönhet. P3Vfr1Uxbqj

Efteråt åkte vi till vårt nästa boende i Zaghouan. Dar Zaghouan serverade oss en utsökt lunch och ägaren visade oss de olika verkstäderna. (På vintern kan man se hur olivolja tillverkas i en verkstad.) På kvällen åkte vi till Temple des Eaux. Här byggde romarna en akvedukt för att transportera vatten till Kartago (100 kilometer bort). Efteråt tog vi en titt på staden och jag blev förvånad när vi plötsligt kallades till kvällsbön (på den tiden var detta okänt för mig). Tills en vän från gruppen förklarade för mig vad det betydde. Efter middagen gick vi till sängs, eftersom morgondagen skulle bli en hektisk dag.Jyzthgqrumyzaofddp3Rgj4Eidaktmmumgxgg Mkst2Dj Zbjkgdsr

Dag 3

Dag 3 var den dag som jag bara såg fram emot till hälften, för idag stod en vandring på agendan. Och jag och vandring är en kombination som inte alltid går ihop. (Liten spoiler: jag tog mig levande ner från berget och snubblade inte över mina egna fötter). Vi gav oss iväg efter frukost och vår chaufför släppte av oss på toppen av berget. (Eftersom vi hade ont om tid kunde vi inte gå upp och ner, så vi bestämde oss för att bara vandra ner).

Vår guide väntade redan på oss och sedan var vi iväg. Utsikten var vacker och några gånger kände jag mig som Heidi när getter sprang in i oss. Tja, vad betyder stig. Det var inte precis en vandringsled som vi känner till den i Tyskland. Vi var tvungna att vara försiktiga för att inte halka på de lösa stenarna, och några gånger var det lite för äventyrligt (enligt min mening).

Tillbaka vid bergets fot tog vi farväl av vår guide och körde tillbaka till vårt hotell för att äta lunch och samla ihop våra saker. Vårt nästa mål var Ghar el Melh, där vi träffade grundarna av Tuniesia Ecotourism, som visade oss staden och det unika jordbruket i området. Efteråt klev vi på bussen igen och körde till vårt tredje boende, Le Petit Oliver. Det här låg lite avsides, men boendet var helt enkelt vackert. Det var byggt i lantlig stil och rummen var byggda runt en pool.Tyrnynjkkgwux Ci8Z5Lhv9Oyfshbuykm2Xu Qvp Tm8Jshh8Wxx4Mkj4Udf7Jj4Q5Jfzaswx8Bjqkrw Bbsddh Ltx7

Dag 4

Det här var bland annat den dag jag såg fram emot mest. För idag skulle vi besöka ytterligare två av UNESCO:s världsarv. Efter frukost åkte vi inåt landet till moskén i Kairouan. Den första moskén jag någonsin gick in i. I rätt klädsel, förstås. Huvud, axlar och knän täckta. Redan första anblicken gjorde mig mållös. Jag tycker alltid att det är fascinerande hur människor brukade bygga sådana byggnader utan de möjligheter vi har idag. Atmosfären var helt annorlunda, det kände jag på mig. Det var tyst och harmoniskt. Endast muslimer får komma in i bönerummen, så det var bara att förundras från utsidan.8M0Vd7Abrkf8A4Aw Fqyv55Wl36Wqen1Z9Kaikgqoyvyhpoyb8Ykj9Dz3Mxm2R

Efter besöket i moskén åkte vi till Madina (den gamla staden) i staden. Vår guide tog oss till en mattbutik. Och en sak i förväg: Jag har aldrig sett så många mattor på ett ställe! Vi fick se hur mattorna tillverkas och hatten av för damen som behöver minst en månad för en matta, beroende på längden. Sedan var det dags för lunch igen och den var utsökt!

Om det finns en maträtt som jag kan rekommendera dig att prova när du reser till Tunisien, så är det BRICK!!! Allvarligt talat, prova det. Brick liknar börek. Det är dumplings som kan fyllas med alla möjliga saker. För oss var de vanligtvis fyllda med ägg och persilja. Efteråt åkte vi till El Diem Colosseum (som också finns med på UNESCO:s världsarvslista). Detta colosseum är bättre bevarat än det i Rom och ska till och med återuppbyggas.

Reseskildring Upplevelser Tunisien

På eftermiddagen besökte vi bussbolaget som körde oss och medinan i Sfax. Vårt boende idag var Borj Dhiafa. Och igen gick vi till sängs efter middagen, för imorgon var vi tvungna att gå upp tidigt.

Dag 5

Idag var vi tvungna att gå upp väldigt tidigt eftersom vi skulle hinna med en färja. Vår destination var ön Kerkennah. En grupp öar på Tunisiens östkust som ännu inte är så översvämmade av turister. På vårt boende - Hotel Cercina - ställde vi ner våra saker, bytte om snabbt och gick tillbaka till bussen. Båt nummer 2 väntade på oss. Idag fick vi se ett immateriellt UNESCO-världsarv med egna ögon. Fiske på det traditionella Charfia-sättet.

Några av oss hjälpte till och det såg riktigt roligt ut från båten. Efter att ha fångat några fiskar fick vi dem nylagade på båten till lunch och det var en dröm som alltid! Det var inte förrän sent på eftermiddagen som vi åkte tillbaka till ön. Efteråt. Efter ett kort stopp på hotellet fortsatte vi till en utsiktsplats där vi tittade på solnedgången. Under middagen på hotellet hade vi en liten show med musik.

Azuvid1Fivmrza4Ijzllwvgb2Ypimcmv Yw7B Cpe92Tthupxany3Qowy3 Dslruf9Nhvi4Zojyfgbdpg Pmlddmo Joxc Neoeioxiip1Bk68Ffjaqrkznbdaib Yr Ajf5Jkixyhadtuse2Bsefa

Dag 6

Nu var vi tvungna att gå upp tidigt igen, eftersom vi skulle hinna med färjan till fastlandet i tid. När vi nådde fastlandet igen i Sfax fortsatte vi vår resa till södra Tunisien. Här fick vi sällskap av DMO Dahar och Tacapes Tour. Vi besökte de typiska husen som är huggen i sten, en original inspelningsplats för Star Wars Episode 4 (Space Bar) och åt lunch med en lokal familj. Och än en gång var det väl värt att se. Det fanns flera tallrikar med olika rätter som coucous, tegelsten eller lamm.

Efteråt visade kvinnan oss hur de arbetar med rummen. Med en hacka arbetar de sig igenom varje millimeter av berget och efter det första slaget var det redan ganska dammigt. Sedan har vi solen och värmen, som inte precis gör det lättare. Kvinnan och hennes man arbetar tre timmar om dagen på ett nytt rum. Efter den stärkande måltiden åkte vi till en liten Amazigh-by. Här fick vi lära oss mer om amazighernas kultur och språk på ett litet kafé. Xtqettcd1Xykaob4D35Ne5Jpfdzclr8E V3Jyyaiaqt9 5Cdnrrfifjzxd55Nb

Tidigt på kvällen nådde vi vårt boende för natten, Dar Ennaim. Till middag hade vi en traditionell grillfest med musikunderhållning. Ägaren talar också lite tyska, vilket förvånade oss alla. Det var en fantastisk känsla att sova i ett rum eller som jag vill kalla det en grotta. Eftersom berget håller värmen ute var det superbekvämt i rummet. (Naturligtvis var det också en upplevelse att sova i ett sådant rum).

Mxhq0Xwlv9Gjev3Kcppmti5Ip5Cb3Tw8Bbwu4Qxapil1Qvn3Kdif2L1Vcopha2Vum9Gq4Qks6Prmecuweobm0Bbx2V 9S Hiqbnbgwqizw3Vscjqcm1Fyfqahf1Sfzsartzm2Cweraalzynkojpl0Q

Dag 7

Dag 7 inleddes med en traditionell frukost i Dahar-regionen. Idag stod helvetesteckningar och Chenini på agendan. En by belägen i bergen där vi hade en vacker utsikt över omgivningarna. Grottmålningarna var verkligen fascinerande, även om jag ibland var tvungen att titta riktigt nära för att se dem. Nu ett litet tips från mig, om du någonsin äter vitt bröd, gör ett dopp med olivolja och honung. Lita på mig, det smakar fantastiskt. (Tack Nabil för tipset.)

Efter lunch besökte vi Village des Sciences de Tataouine. Här fick vi lära oss mer om de dinosaurier som levde i området för miljontals år sedan. Tyvärr var det dags att säga adjö till Dahar-regionen, eftersom vår nästa destination, ön Djerba, väntade på oss. Men innan vi åkte dit stannade vi till vid ett café/mattaffär. Här hade vi en fantastisk utsikt över området och några av oss tog sista chansen att köpa en matta.

2T88Isozna9Z7P3La52R3Z2Yourfwhm6Qji6Pabwim Siltyqgmuclt7Jfi6Voif40P E7Ybosbdnzkch 5Wwcjryiyehtd 1O7Pjr3Gtlsxa Hwtkj2Yos6522 H Vjj2F06Fzvq7Iu3PfwhiqgVbt 2Ebfpiegz9Ffqtr6Cst9Yhwsmtbdxaqdrpjza3Mykjwej6Qgxvvg6Xhobd3Ff3 Txuxm Nll

När vi anlände till Djerba flyttade vi in på vårt hotell Dar Dhiafa och gjorde oss redo för mötet med DMO Djerba. Eftersom några i gruppen måste resa i morgon hade vi vår avskedsmiddag i dag.

Det var en märklig känsla att veta att fam-resan nästan var över. Men i gengäld såg jag fram emot att åka tillbaka till Tyskland och berätta allt om resan för mina vänner och min familj.

Dag 8/9

Den sista dagen började med en kort promenad genom Djerbahood. För här kan du hitta målningar i varje hörn av husfasaderna. Vi besökte också en konstnärsstudio, där ett litet konstverk skapades framför våra ögon, och inte ens inom en halvtimme. Idag var jag också i vattnet (havet) för första gången, men tyvärr bara med mina fötter. Vårt sista boende var Aldiana Hotel. Det var verkligen roligt att bli tilltalad av personalen på tyska igen. Efter middagen packade jag min resväska, eftersom natten inte var så lång. Vårt returflyg gick kl. 7.30 och min natt slutade halv fyra.

Efter incheckningen och säkerhetskontrollen väntade vi vid gaten på vårt flyg. Vid 11-tiden var vi tillbaka i Tyskland och vår resa var officiellt över.
D Pkwgzpdsnjfnubophfzo6Kqe6Fix6M2 Gg8Er8Vvym4Vt7Nlbhc02Tmudvzvc74H3Gkwmjlkrfrxxtuv9Ya7Qcw17Mnvyyw3Nhxzdljzbib2Dsqso7Fwwnfbkxntq0Le2Vrlg D4W5 Zdfltmz8W

Slutsats

Jag skulle inte vilja missa den här upplevelsen i mitt liv, eftersom den återigen visade mig att gruppresor är helt perfekta för att utforska ett land. Det blir aldrig tråkigt eftersom man alltid lär sig nya saker om sina medresenärer och skapar minnen tillsammans. Även om det var utmattande ibland skulle jag göra det igen! Tack för att jag fick vara en del av det.

Skulle du också vilja ha unika upplevelser med nya vänner? Upplevelser som du aldrig kommer att glömma? Kolla in ResaLegend Äventyr över hela världen och hitta din destination. För mer reseinspiration, följ oss på Instagram. Förutom Tunisien kan du hitta andra Resedagböcker från våra ambassadörer i TripLegend Magazine.

Dina fördelar med TripLegend
Upplev ditt äventyr

Vill du själv uppleva ett oförglömligt äventyr? Hitta din drömdestination för ditt livs äventyr nu på TripLegend. Upptäck våra handplockade destinationer.

Populära artiklar
10 dagar
från 1499
Rundresa i Borneo
13 dagar
från 1999 euro
Filippinerna Palawan Essentials
9 dagar
från 799 euro
Uzbekistan Viktiga frågor
8 dagar
från 899 euro
Grundläggande om Kambodja
12 dagar
från 999 euro
Rundresa i Montenegro
5 dagar
från €1299
Rundresa i Sri Lanka med Jaimy
12 dagar
från 1499
MEGA REA

Dubbla din rabatt upp till 1.200,- €när du bokar med en vän idag! 😍

Spara på våra unika resor, inklusive vår Namibia-resa, med upp till 300,-€ Rabatt.

👫✈️ Kampanj för unika vänner 🚨: Boka tillsammans med en vän och vi dubblar din rabatt - för er båda! 🎉

Erbjudandet gäller endast fram till den 31 januari! ⏰

Vänta på mig! En 50€ rabattkupong väntar på dig

Anmäl dig nu gratis till TripLegends nyhetsbrev och få 50 € rabatt på din första bokning (vid full betalning). Få reseinspiration och äventyrsidéer levererade till din inkorg.